Despre traditia cantecelor de Craciun Si cel mai cunoscut dintre ele cititi in articolul precedent. Noi va povestim si despre alte cantece de Craciun, multe din ele la fel de cunoscute si frumoase!
O du fröhliche
Al doilea cel mai faimos cantec dedicat Craciunului, este cantecul „O, du Fröhliche”, in care este slavit Hristos, care a venit pe lume pentru a salva oamenii. In ciuda continutului vesel si solemn al imnului, istoria crearii acestei lucrari este destul de trista. Autorul textului era un teolog protestant si scriitor – Johannes Falk, care a trait in prima jumatate a secolului al XIX-lea la Weimar. Dupa ce au murit de tifos patru dintre cei sapte copii ai sai, el a fondat un orfelinat in orasul sau natal, in care o mare atentie era acordata educatiei si dezvoltarii copiilor din familii defavorizate. Datorita acestui fapt, Johannes Falk este considerat in Germania unul dintre fondatorii miscarii sociale de a lucra cu tinerii, si chiar in timpul vietii sale a primit de la oamenii din Weimar denumirea onorific ade „Parinte ai orfanilor” (Weisenvater).
In 1816, el a scris textul cantecului de Craciun pentru copii din orfelinat, iar drept melodie a folosit imnul catolic „O sanctissima”, dedicat Fecioarei Maria, si foarte cunoscut in Italia.
O Tannenbaum
Este necesar sa se faca distinctia intre notiunea de «Weihnachtslied» si «Winterlied» – cantec de Craciun si cantec de iarna. Desi cantecele de iarna erau adesea interpretate si de Craciun, insa versurile lor nu erau religioase, erau pur si simplu dedicate acestei perioade a anului. Una dintre cele mai populare cantece de iarna – «O Tannenbaum», al carui text a fost creat in secolul al XVI-lea. Popularitatea acestei lucrari a fost dobandita datorita organistului din Leipzig si profesor de muzica Ernest Anshultsu, care a prelucrat la inceputul secolul al XIX-lea un cantec popular vechi. Cantecul este dedicat copacilor de brad, care place ochiului in timpul iernii si da speranta.
Morgen kommt der Weihnachtsmann
Acest cantec a devenit foarte popular in tarile vorbitoare de limba germana la mijlocul secolului al XIX-lea, dar, de fapt, melodia se bazeaza pe un cantecul francez pentru copii, nu are legatura cu Craciunul. Mozart a folosit aceasta tema in variantele sale pentru clavesin, datorita carui fapt cantecul a devenit cunoscut in Germania si Austria. Mai tarziu, celebrul poet si specialist germanist August von Fallersleben, autorul „Cantecul germanilor“ care a stat la baza imnului modern al Germaniei, a scris textul pentru o piesa pentru copii, in care se canta despre modul in care copiii il asteapta pe Moa Craciun cu daruri.
Süßer die Glocken nie klingen
Majoritatea cantecelor de Craciun din Germania sunt patrunse de un spirit special de calm si speranta. Simbolul obligatoriu al Craciunului este dangatul festiv de clopot, care exprima bucuria si pacea in sufletele oamenilor. Nu este intamplator mai multe cantece germane sunt dedicate sunetului clopotelor. Una dintre cele mai iubite si celebre lucrari este „Süßer die Glocken nie klingen”. Textul cantecului a fost scris de teologul protestant Friedrich Kritsinger, care a folosit melodia cantecului popular din Turingia.
Kling, Glöckchen, klingelingeling
Si in cele din urma, un alt cantec minunat de Craciun dedicat sunetului clopotelor. Numele autorului melodiei nu se stie, prin urmare, se considera ca acesta este un cantec popular.
Craciunul in Germania este deosebit de iubit, si, desi multi deja au uitat in amintirea cui este aceasta sarbatoare, insa de Craciun si de Anul Nou cantece rasuna peste tot din primele zile ale lunii decembrie – asa-numitul Advent. Ele sunt cantate impreuna cu familia si fara ea, insa fara ele Craciunul german este pur si simplu de neconceput.